۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۳۲۸۲۰
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

بیانیه گام دوم انقلاب به فقه منضم شود| لزوم تعریف فقه ذیل نظام ولایی اسلام

بیانیه گام دوم انقلاب به فقه منضم شود| لزوم تعریف فقه ذیل نظام ولایی اسلام
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم بازنگری در فقه و کلام موجود و تعریف دقیق آن ذیل نظام ولایی تأکید کرد که در این راستا بیانیه گام دوم انقلاب باید به فقه منضم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «ترسیم افق های علمی بیانیه گام دوم انقلاب برای طلاب جوان» پیش از ظهر امروز مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست عنوان کرد: نظام معرفتی انقلاب اسلامی شامل خودسازی، جامعه پردازی و در نهایت تمدن سازی می‌شود.

لزوم توجه به عقلانیت اسلامی

وی با بیان این که می‌توان در زیر مجموعه این سه ساحت با استفاده از منظومه فکری عملی رهبر معظم انقلاب، افق های جدید را ترسیم کرد، گفت: خودسازی شامل دو قسم معرفتی و عملی می‌ شود، خودسازی معرفتی نیز شامل عقلانیت اسلامی در مقابل عقلانیت غربی است که باید برای ما طلبه ها جا بیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه توحید را یکی دیگر از مؤلفه های خودسازی معرفتی دانست و افزود: توحید عرفانی که به ما یاد داده اند این است که خدا یکی هست و دو تا نیست، ولی توحید عرفانی اجتماعی به این معنا که خدای احد و واحد باید در عرصه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ما حضور داشته باشد را بحث نمی کنیم، بنابراین با توجه به منظومه فکری امام و رهبری اصلا باید کتب کلامی ما عوض شود.

ولایت گوهر امامت است

وی با اشاره به ولایت الهی به عنوان یکی از زیر مجموعه های خودسازی معرفتی گفت: گوهر امامت، ولایت است که متأسفانه کمتر از همه چیز در مورد آن صحبت می‌ کنیم؛ در ارتباط با ولایت در روایات آمده است که اگر کسی نماز شب بخواند، روزها روزه بگیرد، جهاد کند و همه اموال خود را انفاق کند ولی ذیل ولایت نباشد هیچ ارزشی ندارد یعنی از طهارت تا دیات که در فقه آمده باید ذیل ولایت تعریف شود.

این استاد برجسته فلسفه و کلام تصریح کرد: ما به فقه نظام ولایی نیاز داریم، فقه موجود قطعا به درد می‌ خورد ولی نگاه ما به کلام و نگاه به فقه باید ذیل نظام ولایی باشد که زیر مجموعه آن فقه نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام تربیتی و نظام فرهنگی شکل می‌ گیرد و تا این شکل نگیرد هرگز به تمدن سازی نخواهیم رسید.

برخی در حوزه هنوز جامعیت اسلام را قبول ندارند

وی با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب باید به فقه منضم شود، گفت: مؤلفه دیگر خودسازی معرفتی جامعیت اسلام است که هنوز برای برخی از طلاب و فضلا روشن نشده است؛ هنوز برخی از اساتید درس خارج می‌ گویند باید منتظر باشیم که غرب یک سند آموزشی، تربیتی و شهرسازی بنویسد و ما با فقه آن را ترمیم و تهذیب کنیم یعنی هنوز جامعیت اسلام را قبول نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: جامعیت اسلام به این معنا است که آیه و روایات به ما توانایی می‌ دهد که می‌ توانیم سند شهرسازی، سند خانواده یا سند پیشرفت یا سند آموزشی بنویسیم.

وی تصریح کرد: مقوله دیگر انسان فطری است و ما هنوز به این بلوغ نرسیده ایم که درسی به عنوان انسان شناسی فطری در حوزه داشته باشیم در حالی که دانشجویان در مقطع کارشناسی این درس را می‌ خوانند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قسم دوم خودسازی، خودسازی عملی است، گفت: عبادت و تقرب الهی، تزکیه شامل تربیت، ایمان، تقوا و معنویت، اخوت و برادری و انتظار سازنده اقسام این خودسازی است و تا خودسازی عملی محقق نشود هرگز نمی توانیم به جامعه پردازی برسیم.

وی تصریح کرد: اگر امام راحل خودسازی عملی نداشت نمی توانست این گونه نقش آفرینی کند، شما دیدید در آشوب های اخیر که دشمن با فتنه بنزین تا 22 بهمن ماه امسال به دنبال براندازی نظام بود و برای آن نقشه های مختلفی کشیده بودند ولی صحبت های رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه بعد از گران شدن بنزین، تمام این فتنه ها را خنثی کرد؛ این روح معنویت است که از سوی ایشان در جان مردم دمیده می‌ شود.

علم بدون تهذیب فایده ای ندارد

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که علم بدون تهذیب فایده ای ندارد، بیان داشت: مردم از سیستم اجرایی دولت ناراحت هستند و توده مردم از دولت پیر و خسته و مأیوس کننده و وابسته به کدخدا دل خوشی ندارند ولی دیدید که روز گذشته چطور دوباره حمایت خود را از اصل نظام و انقلاب اعلام کردند و این چیزی جز تأثیرگذاری قوی صحبت رهبر معظم انقلاب در جان و روح مردم نیست.

وی با تأکید بر لزوم اخوت و برادری  به عنوان یکی از محورهای اصلی خودسازی عملی، گفت: اگر اخوت و برادری در جان ما نهادینه نشود نمی توانیم گفتمان سازی کنیم و بعد از آن به انتظار سازنده می‌ رسیم که خیلی مهم است و باید به آن توجه داشته باشیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: طلبه ها باید مضطر به حضور امام زمان(عج) باشند تا بتوانند انتظار را در بین مردم جامعه بیاندازند؛ اگر این خودسازی ها شکل بگیرد به جامعه پردازی می‌ رسیم که خود شامل امور اجتماعی و امور کاربردی می‌ شود.

وی با بیان این که در مقوله اجتماعی تنها کار علمی کافی نیست، گفت: صرف نظریه پردازی در باب امنیت و سلامت و فضای مجازی و حتی نوشتن فقه سبک زندگی و فقه امنیت و سلامت کافی نیست چون ساختار امروز جامعه به سمت دیگری است.

صرف نظریه پردازی نوشتن کتاب کفایت نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این که صرف نظریه پردازی نوشتن کتاب کفایت نمی کند، گفت: به عنوان مثال ساختار موجود در باب سلامت درمان محوری است نه پیشگیری محوری چون به دنبال ساخت بیمارستان، دارو و تربیت پزشک هستیم و کاری نداریم که چطور زندگی کنیم تا بیمار نشویم در حالی که اتفاقا اسلام به دنبال مورد دوم است.

وی تصریح کرد: وقتی از خودسازی اعم از معرفتی و کاربردی و همچنین جامعه پردازی با موفقیت عبور کردیم آنگاه می توانیم وارد عرصه تمدن سازی بشویم؛ از این رو نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب که دربرگیرنده همه این موارد است باید از سوی حوزه عوض شود./1330/پ201/ب1

ارسال نظرات